måndag 12 oktober 2009

Fredagspasta med marinerade räkor och tomater.

Jag hade bestämt mig för att handla med mig och göra någon snabb pastarätt till mig och Christer i fredags. Hittade det här receptet på Alltommat. Enkelt och få ingredienser, passade perfekt.

Fredagspasta
2 st tomater, gärna kvisttomater
3 msk olivolja, till marinaden
2 msk balsamvinäger
3 dl räkor, skalade (500 g oskalade)
1 st rödlök
300 g pasta
0,5 st ruccola, eller babyspenat (ca 40 g)
20 st basilikablad, finstrimlade
0,5 tsk salt
2 krm peppar

Skär tomaterna i sockerbitsstora tärningar. Blanda 2 msk av olivoljan med vinäger i en skål. Vänd ner tomattärningarna och räkorna. Skala och strimla löken. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt den rinna av i ett durkslag. Hetta upp resten av oljan i pastakastrullen och tillsätt löken. Stek den ca 1 minut. Häll i pasta, marinerade räkor och tomater. Vänd ner rucola och låt allt bli genomvarmt, rör om försiktigt. Ta kastrullen från värmen och blanda i basilika. Smaka av med salt och peppar.

Rätten var god och gick mycket snabbt att göra. Gör jag den igen så kommer jag att finhacka chili och vitlök och låta fräsa i ett par minuter innan rödlöken åker i, det hade gärna fått smaka lite mer!

Ikväll kl. 20.00 avslutas frukosttävlingen och i morron presenteras vinnaren!!
//Hanna

3 kommentarer:

Becca sa...

Mm! Ser gott ut! Fin bild. :)

Ha det mys!

Minna sa...

Ser oerhört gott ut! Visst är det väl skönt med enkla recept, med bra ingredienser spelar svårighetsgraden ingen roll!

Vickan sa...

Åh,ser lättlagat och supergott ut!
Måste jag testa,har dille på räkor just nu.