söndag 4 oktober 2009

Mexikansk bönsallad med chilimarinerad kycklingfilé

Satt och bläddrade i en mexikansk kokbok hemma hos kusinen i torsdags och fastnade för den här bönsalladen med fetaost som jag tyckte lät spännande. Eftersom jag hade koriander över sedan gårdagens middag fick det bli mexikanskt idag också.

Mexikansk bönsallad med fetaost
gröna bönor
½ kruka koriander
3 tomater
1 rödlök
ett gäng rädisor
½ frp fetaost
1½ msk olja
3/4 msk rödvinsvinäger
oregano
svartpeppar
chilisalt

Lägg bönorna i en kastrull med vatten och låt det koka upp. Häll av och låt svalna. Skiva rädisor, hacka rödlök och koriander, tärna tomaterna. Blanda alla grönsaker i en skål. Smula i fetaost. Rör i hop olja, vinäger, salt, peppar och oregano, häll över salladen och rör om.

Chilimarinerad kyckling
½ dl olja
½ dl chilisås
1 vitlöksklyfta
½ röd chili

1 msk kycklingfond
½ msk tacokrydda

habanerosås
cayennepeppar
paprikapulver
chilisalt, peppar

Finhacka chili och vitlök. Blanda alla ingredienser i en påse, lägg i kycklingfiléerna och ställ det i kylskåpet ett par timmar. Tillaga i ugnen ca 20 min 200 grader tills kycklingen är helt genomstekt.

Jag marinerade två stycken kycklingfiléer, så ska du göra till fyra personer så bör du dubbla receptet.

//Hanna

3 kommentarer:

bakmammorna sa...

å så gott det ser ut! jag älskar koriander! du har verkligen lagat mycket gott på det senaste!

Pinglan sa...

Oj, vad smarrigt det ser ut!

Hanna sa...

Bakmammorna: Koriander är riktigt gott!!

Pinglan: Ja, det där vart smarrigt!