söndag 15 mars 2009

Olivspäckad köttfärslimpa

Dagens middag vart alltså köttfärslimpa. En gång för längesedan gjorde jag en köttfärslimpa med morötter och svarta oliver i som var sååå god!! Jag har letat som bara den efter receptet på den men jag kan inte hitta den, varken här hemma eller på internet. Däremot hittade jag det här receptet och det var också supergott!

Olivspäckad köttfärslimpa
500 g blandfärs
1 ägg
1 gul lök, riven
3 msk tomatpuré
3/4 dl ströbröd
1 1/2 dl vatten
2 morötter, rivna
15-20 gröna oliver, skivade
1 paket bacon

Sätt ugnen på 175°. Smöra en ugnsform lätt. Låt ströbrödet svälla i vattnet några minuter. Blanda alla ingredienser utom bacon till en smidig färs. Forma en limpa direkt i ugnsformen. Täck den med baconskivor. Grädda färsen på falsen strax under mitten 50 – 60 minuter. Till det åt vi kokt potatis, brysselkål, sås som jag gjorde av skyn som vart, milda extra, kalvfond och lite redning... också en klick lingonslyt på det!! Mmm, så gott!!

//Hanna

4 kommentarer:

fruktsallad sa...

Jag har efter makens önskemål planerat in köttfärslimpa tilll veckan. Undrar om jag ska våga mig på denna eller om han bara rynkar på näsan. Själv tycker jag att denna verkar toppengod! :)Han tycker dock att jag förnyar lite för ofta tror jag. Hihi...

Anonym sa...

ja visst var den fin min lilla kruka? god limpa!

Anonym sa...

Gott!!

Hanna sa...

Fruktsallad: =) Testa!

Leila: Verkligen!

Kalasgott: Mm! =)