tisdag 3 mars 2009

Franska fiskbiffar.

Den senaste timmen har jag jävlats med att försöka få till fiskburgare... Det gick mindre bra. Jag hade hittat ett recept på franska fiskburgare som lät gott, men när jag kom hem upptäckte jag att jag inte hade matlagningsgrädde som skulle vara i så jag tog och mixade det här receptet med ett annat. Biffarna var för salt för min del (perfekt för Joel) och smeten var mera rinnig än smetig, kan ha berott på mitt val av fisk, alaska pollok, mitt mixande av recept eller så gjorde jag helt enkelt något annat fel. Lägger upp orginalrecepet för det är säkert ett bra recept! =)

Franska fiskbiffar
500 g fiskfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 dl frysta provencalska kryddor
2 msk potatismjöl
1 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
smör

Dela fisken i bitar. Mixa fisk, salt, peppar, örtkryddor, mjöl och grädde till en färs. Forma färsen till 8 biffar. Stek dem i smör ca 3 min på varje sida. Servera med potatismos, gärna blandat med spenat.

Nu ska jag kila i väg på spinning!
//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är jättesvårt med fiskbiffar! Jag lyckas aldrig men jag tyckte minsann dina såg rätt fina ut :)

Anonym sa...

härligt att du vågar mixa...det gör jag med och det händer då och då att det åker rätt ner i sopen men det är ju så man blir duktig,övning ger färdighet och allt det där du vet =)

Anonym sa...

Ibland kör det ihop sig i köket ,men det hör till! :-D Vad är det för frysta kryddor du använder och vad går de att ersättas med tror du?

Anonym sa...

Jag tycker då att dom ser mycket goda ut!

Hanna sa...

Anna: Jo, men då såg du inte dom första! Hahah! =)

Leila: Ja visst är det så, det skulle ju vara trist om man aldrig torde sej på något nytt!

Kryddburken: Det finns ju en liten frp med frysta provensalska kryddor, någon sådan hade dock inte jag så jag tog det jag hade i frysen, timjan, basilika och gräslök. Sedan hade kryddade jag med en torkad krydda som heter franska örter.

Rebecca: Jo då, det vart gott, men det var en hel del svordomar! Och som sagt dom första såg helt förfärliga ut! =)