söndag 22 mars 2009

Mazarinkaka med nougat.


Idag bjöd jag brorsan och kusinen på födelsedagsfika. Jag bakade den här mazarinkakan, receptet hittade jag hos Kakburken.

Mazarinkaka med nougat
4 ägg (delade)
400 g grovriven mandelmassa
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
125 g nougat
mandel

Vispa ihop äggulor, mandelmassa, smör och bakpulver. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i smeten- Häll i en smord och mjölad bakform med löstagbar kant och grädda på 175 grader i ca 40 minuter (Lägg folie över kakan i slutet så att den inte blir för mörk)Smält nougaten över ett vattenbad och häll över hela kakan när den har svalnat. Dekorera med hackad mandel.

Kakan var enkel att göra och väldigt god!!

//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mazarin kakan ser verkligen supersmarrig ut och med nougat kan det ju inte bli fel.

Anonym sa...

Den såg verkligen inte helt fel ut ! ;)

fruktsallad sa...

Den har jag gjort en gång och den var verkligen smaskig! Måste göra den igen!

Anonym sa...

mums mums =)

Hanna sa...

Jessica: Eller hur!

Carro: Näe och den var väldigt enkel att göra.

Fruktsallad: Jag kommer definitivt att göra den igen!

Leila: Mmmm! =)

Anonym sa...

Mazarinkaka är så himla gott och din här smakar säkert mer:-)