lördag 21 mars 2009

Mustig älggryta.


Idag gjorde jag älggrytan som jag hade planerat att bjuda brorsan på för ett par helger sedan. Recepet har jag fått från en kollega som har lika mycket älg som mej i frysen! Tar lite tid på spisen, men medans kan man ju hålla på med annat.

Mustig älggryta
500 g benfritt älgkött
1 msk Smör eller margarin
1 krm salt
5 dl köttbuljong, tärning + vatten
2 msk soja
2 msk honung
½ dl balsamvinäger
1 stor morot
100 g rotselleri
½ purjolök

Skär köttet i ca 1½ X 1½cm stora tärningar. Bryn köttet i matfettet. Krydda med salt och peppar. Häll över buljongen och tillsätt vinäger, soja och honung. Låt puttra under lock i ca 40 min, till köttet känns mört. Skala och skiva moroten och skala och skär sellerin i stavar. Skölj, ansa och rensa purjon i ca 2cm breda bitar. Blanda ner selleri och purjo i grytan när ca 15min återstår av koktiden. Rör ner maizenaredningen i grytan och låt koka i 1min. Servera med pressad potatis och grönsallad.

Bakade en mazarinkaka tidigare idag men den bloggar jag om i morron... ska på med nougat också!

//Hanna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, älgkött har jag aldrig testat... hur är det i smaken? Kan man hittade i vanliga affärer?

Anonym sa...

Jag har en gryta som står och puttrar just nu. :D

Ha en fin söndag.

Anonym sa...

älg har aldrig lockat mig men efter en titt på denna bild kanske jag borde testa =)

Anonym sa...

Grytor på älgkött är riktigt lyxig! Ser väldigt gott ut! Hopaps du haft en bra helg!

Anonym sa...

Ååh mums!! Älgkött är man inte direkt bortskämd med..

Anonym sa...

Shiit den där såg fett god ut *mums* GE MIG =P

Hanna sa...

Rebecca: Hur det är i smaken? Hmmm... jag är så dålig på sånt, skulle vilja påstå att det smakar älg! =P Smakar lite vild. Jag har aldrig sett det på affären, men jag har å andra sidan aldrig kikat.. jag känner en jägare.

Nadja: Grytor är perfekt helgmat!

Leila: Älg kan vara väldigt gott!

Kryddburken: Eller hur!

Kardemumma: Jag har turen att ha en massa bitar i frysen. =)

Bempa: Får bjuda dej på älggryta någon gång!