tisdag 13 april 2010

Kyckling- och matvetesallad

Idag är det dags att packa väskan och fara ner till skolan igen. På torsdag har vi en tenta i psykologi, och tentamen i stresshantering som även blir avslutningen i presentationsteknik, så jag är lite spänd. Men det ska nog gå bra! Här kommer ett recept ur kokboken Nyttiga Fetter, det finns så mycket gott i den!! I receptet så stekte man grönsakerna i sesamolja, men det gjorde inte jag.

Kyckling- och matvetesallad
2 dl matvete
2 kycklingfiléer
2 stora morötter
250g broccoli
1 gul lök
100g sockerärtor
2 msk olivolja
2 tsk rödvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
1 msk honung
1 msk vatten
salt, svartpeppar
cashewnötter

Koka matvete enligt anvisningen på paketet. Skär kycklingen i bitar och stek i hälften av oljan. Salta, peppra och lägga kycklingen åt sidan. Skala och skär morötterna i slantar. Dela broccolin i buketter och hacka löken. Stek morötter, broccoli, lök och socker ärtor. Blanda allt på ett fat. Vispa ihop ingredienserna till dressingen och ringla över. Strö över cashewnötter.

Näe, nu ska jag ta och packa ner datorn och det sista, Jessica kommer snart och ska skjutsa ner mig till tåget. Joel jobbar natt den här veckan, tack och lov! Hittills så har han alltid haft dagvecka när jag farit ner vilket gjort att vi knappt träffas alls, men nu verkar det bli bättre!

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så gott det ser ut! :-) Vilken fin blogg du har

Kolla gärna in min nya matblogg, allt från krämiga kladdkakor, solrosbröd och lättlagade middagsrecept :

http://min-matblogg.blogspot.com/

sarasu sa...

Lycka till på tentan=)

carolina sa...

åh, tack för inspiration till en av veckans middagar :) nyttigt och smarrigt!!