onsdag 5 januari 2011

Fyllda paprikor - ångkokade


Jag har länge tänkt att köpa en ångkokare men det har som inte blivit av. Men nu har jag äntligen en!! Fick en härlig grön ångkokare av silikon av mamma i julklapp. Den har två olika lager som gör att man kan göra massa mat samtidigt, jag älskar den! Började med att koka broccoli och grönsaker i den. Idag tillagade jag hela middagen i den, fyllda paprikor. Gick jättefort att göra också, vart färdig på ca 10 min i ångkokaren. Så här gjorde jag. Receptet är till 1 portion. 

Fyllda paprikor i ångkokare
1 paprika
ett par msk ris
en bit zucchini
ett par cm purjolök
1 msk hackad persilja
salt, peppar
persillade
olivolja
parmesanost

Hacka purjolök, zucchini och persilja. Blanda med ris, salta, peppra och smaksätt med persillade. Halvera paprika och fyll med risblandningen. Ringla över lite olivolja och toppa med parmesanost. Lägg ner i ångkokaren och tillaga ca 10 min. 

Till hade jag tänkt att ha rökt kalkon och lite grönsaker, dessvärre fick jag kasta kalkonen så det vart bara grönsaker. Ångskokade dom också. (Utom tomaterna) Ja, jag har fått dille på ångskokaren. Ska testa att göra lax i den snart och även koka potatis. Har läst en massa på nätet om att dom som har testat att ångkoka potatisen inte vill koka vanligt längre. Låter lovande!! 

//Hanna


1 kommentar:

Stephanie sa...

Vilken rolig julklapp! :D