fredag 28 januari 2011

Fredagskyckling



Idag har jag varit ledig, så egentligen hade jag tänkt att passa på att laga något som tar lite tid. Men sen vart jag sugen på att göra nån pastasås med kyckling, lite vitt vin och citron, så det fick det bli. Det gick snabbt, och så här vart det. Receptet räckte till två portioner... fast då åt Joel rätt mycket, han tyckte även att det smakade restaurang, det var ett bra betyg! :)


Kycklingpasta med vitt vin och citron 
2 kycklingfiléer

2 bananscharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
en skvätt vitt vin, typ 1-1½ dl 
1 frp milda fraiche
1½-2 msk kycklingfond
½ kruka basilika
rivet citronskal, lite mindre än en halv citron
riven parmesan
salt, peppar


Finhacka löken och skiva vitlöken, fräs i olivolja. Strimla kycklingen och låt den steka med tills den är färdig. Salta och peppra. Häll i en skvätt vin och låt det puttra ett lite. Tillsätt milda fraiche, kycklingfond och strimlad basilika. Riv i citronskal. Smaka av med salt och peppar. Riv i lite parmesan. Servera med nykokt pasta och parmesan. 


Eftersom jag var ledig idag passade vi på att fara och storhandla på eftermiddagen. Vi tyckte att vi var smart som gjorde det innan helgen.... Näe, det var inte smart att fara på Willys halv fyra på en löningfredag, man fick ju trängas för att komma fram med kundvagnen. Det enda positiva var att Änge chark stod mitt i butiken och bjöd på varm korv. Sen smakade jag även på en pizza som inte var så god och på pringles nya cheesechili explosion, som var god! 


//Hanna

2 kommentarer:

Sara sa...

Ellerhur!! Jag skrek rakt ut. NIklas var inte heller ett sånt bra stöd haha:) Båda satt med en varsin kudde och "tjuvkikade":p

Hanna sa...

Hahaha, ja den var läskig!