måndag 31 januari 2011

Italienska lammfärsjärpar


För ett tag sedan hade jag en period med mycket huvudvärk. Jag påpekade på jobbet förra veckan att det var längesedan jag hade sådan huvudvärk nu. Ni tror inte att jag vaknade i natt och hade så där ont igen!? Varför, varför skulle jag säga något om det, det är så typiskt! Huvudvärken släppte framåt eftermiddagen i alla fall, så nu är jag mig själv igen. Dagens middag vart italienska lammjärpar med tomatsås och pasta, såg receptet i vår lokal tidning. 

Italienska lammfärsjärpar
500 g lammfärs
1 ägg
3 msk finhackad, soltorkad tomat
1 vitlöksklyfta
1 msk koncenterad kycklingfond
1 tsk timjan
salt och peppar
smör och rapsolja

Blanda lammfärsen med ägg, soltorkade tomater och vitlök som hackas mycket fint, koncentrerad kycklingfond, timjan, salt och peppar. Forma avlånga köttbullar som steks med lika delar smör och rapsolja i medelvarm panna.

//Hanna



2 kommentarer:

Emma sa...

Maten ser väldigt god ut :)
Vad gjorde du för att lyckas bli av med huvudvärken? För jag har nästintill konstant huvudvärk och kan tom vakna upp med det. Inte så kul, som du vet :/

Hanna sa...

Ja du... när tabletterna inte hjälper och det inte går att sova bort heller så är det bara att vänta ut den. Ibland hjälper det med en kall handduk på panna. Kommer det från nacken så värmer jag en riskudde. Det är inge kul med huvudvärk. :(