söndag 14 juni 2009

Tjockpannkaka, Greekstyle.

Idag vart det fläskpannkaka med fetaost och oliver. Vart mycket gott.

Tjockpannkaka, Greekstyle
4 ägg
5 dl mjöl
9½ dl mjölk
½ dl olivspad
3/4 tsk salt
1 rödlök
½ frp fetaost
10-15 gröna oliver
timjan

Knäck äggen i en bunke och vispa lätt. Blanda i knappt 5 dl mjöl och vispa i ett par dl mjölk tills det blir en jämn smet. Salta och vispa sedan i resten av mjöken, samt olivspad. Smöra en djup plåt. Häll i smeten. Strö över skivad lök och oliver, smula över fetaost och strö över lite timjan. Tillaga i 225 grader, 30-35 min.

Jag gillar regn... eller jag älskar regn faktiskt! Men nu får det faktiskt bli varmt, soligt och sommar!!!
//Hanna

8 kommentarer:

Minna sa...

Kan inte komma ihåg sist jag åt tjockpannkaka. Måste ha varit när jag bodde hemma :). Alltid kul att bli påmind om rätter man nästan glömt! Håller med dig om vädret btw.

soya sa...

Ja visst är den god? :)
kram

Elena sa...

Det där såg gott ut!

Emilies Skafferi sa...

Tjockpannkaka är gott! Kul med lite olika "fyllninar".

Växelhäxan från norrland sa...

Ja nu känns det som det har regnat färdigt på ett tag...
Håller tummarna att solen lyser till helgen...
Vad fifinurligt med fetaost och rödlök i tjockpannkakan, måste ha blivit jättesmaskigt..
Mvh

Hanna sa...

Minna: En del rätter glömmer man bort bara!

Soya: Jaa! =)

Elena: Mm, vart mycket gott!

Emelie: Ja, det går ju att variera en massa!

Växelhäxan: Jadå, det vart riktigt gott!!

fruktsallad sa...

DEN verkar god! Mums! Jag är itne så mycket för pannkaka annars, men denna...

Anonym sa...

Ser helt underbart gott ut, älskade tjockpannkaka när jag var liten men har inte gjort på evigheter... Hur många räcker det här receptet till... jag är inte så van vid att laga sånt här själv...