tisdag 23 juni 2009

Kyckling från Marrakesh

Idag stod det kyckling på menyn. Hittade ett recept ur en mattidning hos mamma, kan har varit matmagasinet. Egentligen skulle det vara hela kycklingbitar, men jag körde på filéer och skar dom smått, mycket kortare tillagningstid!

Kyckling från Marrakech
3 kycklingfiléer
1 tsk malen ingefära
1 tsk gurkmeja
½ tsk kanel
1 tsk salt
2 krm peppar
2 gula lökar
2 paprikor, gärna olika färger
ca 15 gröna oliver
1 citron, skal av 1/4, saft av en halv
3 dl hönsbuljong
Färsk koriander

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Fräs i matfett i en gryta. Krydda med ingefära, gurkmeja, kanel, salt, och peppar. Hacka lök och paprika och tillsätt i grytan. Strimla citronskalet och tillsätt det tillsammans med buljong och citronsaft. Låt grytan småputtra medan riset kokar tills kycklingen är genomfärdig. Tillsätt oliver och koriander. Servera med ris.

Det vart en mycket god gryta. Citronens syrlighet passade mycket bra med kryddorna. Jag älskar förövrigt att det blir sån härlig färg av gurkmeja.

Idag är jag alldeldes slut... Nu blir det soffan och en bok.
//Hanna






2 kommentarer:

Anna sa...

Den där kycklingen ska jag minsann testa att laga till Stevie och mig! Men ikväll ska vi grilla... inomhus! Har fått en inomhusgrill av mamma och så har jag köpt lammkotletter :) Ha det fint

Hanna sa...

Anna: Gör det, den var mycket god!