onsdag 17 juni 2009

Marias köttfärssås


Pappas sambo Maria lagar massor av god mat, men det här var nog min favorit när jag bodde hem. Egentligen är jag inte så jätteförtjust i senap (även om det börjar ta sig) men den går inte att hoppa över i den här goda köttfärssåsen. Jag tror att jag har gjort ungefär som hon brukar göra! =)

Marias köttfärssås
400g köttfärs
1 grön paprika
1 stor gul lök
1 frp matlagningsgrädde
1 dl créme fraiche
2-3 msk senap
soja
grillkrydda
vitlökspulver
salt, peppar

Hetta upp olja i en stekpanna, fräs färsen tillsammans med hackad lök. Krydda med salt, peppar och grillkrydda. Tillsätt grädde, créme fraiche, paprika och senap. Låt det puttra lite, skvätt i lite soja och smaka av med grillkrydda, salt, peppar och vitlökspulver. Servera med nykokt pasta.

I morron är det torsdag och sedan är det helg. Vad skönt! Ser fram emot midsommar, tror att det kommer att bli en väldigt trevlig kväll. Hoppas att vi får sol... och lite värme!!

//Hanna

9 kommentarer:

fruktsallad sa...

Jag är inte heller så mycket för senap, men gjorde häromdagen en krämig potatissallad där det var lite senap och det var gott! Kanske tar det sig?

Carro sa...

Men senap som är såå gott ! =) Mormor brukade också göra Köttfärssåsen med senap i när vi var liten .. Nu var det dock längesedan jag åt det hos henne ! Det såg väldans smarrigt ut ..

Jag håller också tummarna för sol och att du får en trevlig Midsommar !

Emilies Skafferi sa...

Nej senap är ingen favorit här heller, Men när det bara är en liten skvätt i så brukar det inte smaka så jättemycket så då brukar det ju gå an.

Minna sa...

Jag håller med Carro, senap är ju hur gott som helst. Jag älskar grillad lax som marinerats i senap och honung. Nästa gång jag gör en färssås ska jag testa att ha i senap! Ha en trevlig midsommar!

A home far away sa...

Hej vilken fin blogg du har, nu måste jag läsa tidigare inlägg!

Ha en fin midsommarhelg
Kram Gunilla från Singapore

bakmammorna sa...

Gott! creme fraiche i köttfärssås passar så bra tycker jag! hoppas du haft en fin dag!

Anna sa...

Hej!

Hittade din sida när jag googlade på " kinagryta ". Har lagt till dig bland mina favoriter. Hoppas det var ok.

// Kram Anna

Emma sa...

Tack, hade en väldigt bra midsommar, hur var din?

Senap, börjar jag också bli bättre på att äta, verkar gott det där.

Hanna sa...

Fruktsallad: Ja, man får som smyga in det lite!

Carro: Det är ju jättegott med senap i köttfärssås!!

Emelie: I vissa rätter ska det ju vara något som man egentligen inte tycker om, men som man måste ha med annars blir det inte lika gott. Lustigt det där!

Minna: Kanske ska testa mej på en ssådan lax jag också!

A home far away: Vad kul att du tycker det! =)

Bakmammorna: Ja det gör ju det!!

Anna: Absolut! Det är bara kul! =)

Emma: Testa den köttfärssåsen, den är riktigt god!!!