söndag 13 juni 2010

Räktoast med aioli

Till förrätt fick det bli räktoast med aioli. Jag skulle gör egen aioli från grunden men receptet jag använde var så dåligt skrivit att man inte förstod att man skulle separera äggen, klantigt av mig ändå, jag vet ju egentligen att man bara ska använda äggulan. Oljan tog slut efter första försöket, som tur var hade jag majonäs hemma.

Räktoast med aioli
2 skivor gott bröd
200g räkor

sallad


Aioli
1 dl Majonnäs
4 Vitlöksklyfta
1 tsk Pressad citronsaft

1/4 tsk Cayennepeppar

Häll majonnäsen i en skål, skala vitlöksklyftorna och pressa ner dem i majonäsen. Blanda i övriga ingredienser, och ställ såsen svalt ett par timmar innan servering så att den hinner "mogna".

Skala räkorna. Ringla olivolja över brödet och rosta i ugnen ca 10 min 175 grader. Toppa brödet med aioli och räkor, servera med lite sallad.

//Hanna

4 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Visst är det underbart att exprimentera i köket. Själv är bäste dräng, enligt mig. Skulle baka en helt vanlig sockerkaksbotten till tårta men på något sätt misslyckades jag och den blev platt och kompakt och kletig i mitten. Så det blev att jag köpte tårtbottnar tillslut iallafall!:) Men....man lär av sina misstag!

Mia sa...

Åh, det ser jättegott ut :)

Bea sa...

Ser supergott ut! :)

Hanna sa...

Sofie: Ja, visst är det så!! =)

Mia och Bea: Det var det också! ...Fast vi hade nog kunnat ta lite mindre vitlök, tur att vi inte skulle iväg någonstans. Haha!