torsdag 3 juni 2010

Fredagsmat... på en torsdag!

Guuuud vilken god middag vi åt idag. Såg ett recept på pasta sås på www.alltommat.se som lät gott, och det var det, minst sagt!! Ett annat gott recept är om man gör den här såsen, häller över benfria kotletter och kör i ugnen ca 1 timme, supergott det också. Men det här är en snabbare variant, perfekt som fredagsmat faktiskt..... eller vilken dag som helst, man ska lyxa till det mitt i veckan också!

Gräddig chilipasta
400 g färsk skinka
2 st
vitlöksklyftor
2 st
rödlökar
1 msk smör
2,5 dl mellangrädde
1 msk kalvfond
1 tsk sambal oelek
2 tsk kinesisk soja

Koka pastan. Skär köttet i strimlor. Skala och hacka vitlöken och skala och skiva rödlöken. Bryn köttet i smör i en het stekpanna. Lägg över i en gryta. Fräs vitlök och rödlök och lägg över i grytan. Tillsätt grädde, fond, sambal oelek och soja. Låt allt koka några minuter. Servera såsen med pasta.

Vi körde på STORA makaroner idag, passade perfekt till den här såsiga såsen.


6 kommentarer:

Kryddburken sa...

Ser verkligen tilltalande ut! Just den där pasta ntycker jag dessutom passar himla bra till extra goda såser!

Vickan sa...

Åhhhh så gott!

Trevlig fredag!

Växelhäxan från norrland sa...

Smaskens, jag ha sparat ned samma recept, gillar när det är såsigt, gott, gott..

Hallon & Blåbär sa...

Ojoj, det här låter ju otroligt gott och enkelt. Älskar såna recept =)

Ha en bra helg!

I Nadjas kök sa...

Chilipastan från Alltommat.se har jag också provlagat och den är verkligen supergod.

Sandra sa...

Lät väldigt gott. Ska jag nog prova nån dag i veckan. :)