onsdag 26 maj 2010

Kyckling i het marinad.

Stark mat var det ja... Kyckling i het marinad vart det till middag, hittade receptet på matklubben.se. Jag hade gärna haft det lite mer sambal, men jag och Joel är lite oense om vad som är starkt och inte, så jag skonade honom och toppade min kyckling med en sked extra. Så här gjorde man marinaden.

Het marinad till kyckling
2 msk sambal oelek
2-3 msk kinesisk soja
2 rivna vitlöksklyftor
1-2 msk olivolja
curry
torkad ingefära

Blanda samtliga ingredienser till en marinad. Krydda med curry och ingefära efter behag. Häll över kycklingen och låt det marinera ett par timmar.

Det var ett tag sedan vi handlade så kylskåpet börjar eka tomt. Jag hade tänkt att handla lite idag, men det var ju inte så när jag vart dålig. Vi hade inga färska grönsaker alls hemma, förutom purjolök, så istället fick jag rota i frys och skafferi. Blandade ärtor, majs, purjolök och cannellinibönor i en skål och hällde över en vinägrett med sweetchilisås. Det vart gott!

Huvudvärken har börjat släppa, nu blir det ett bad!
//Hanna

3 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Vilken god marinad! Jobbigt att ha ont i huvudet. Hoppas du blir bättre imorrn!!

KarinW sa...

Härlig kyckling Hanna!
Vad kul med vårruset men det var många år sedan jag var med i springtävlingar, saknar det. Hoppas du piggnar på dig!
kram Karin

Sanna sa...

Den marinaden låter verkligen härlig! Får jag nog pröva i helgen, ska nämligen tillaga en hel mängd med kycklingfilé då :)