söndag 9 maj 2010

Kycklingfilé med klyftpotatis och het bbqsås.

Det följde med en receptbroschyr med fonderna från knorr som jag fick hem tidigare i veckan. Det är därifrån den här bbqsåsen kommer. Kycklingfiléerna stektes och kryddades med salt och peppar, potatisen skar jag i klyftor, kryddade med örtsalt och körde i ugnen 225 grader ca 25 min.

Het bbqsås
1 dl chilisås
½ dl syltad ingefära
½ dl soya (Japansk)
4 torkade aprikoser
6 katrinplommon
1 torkad chili
2 dl cola
½ msk Knorr FOND Kalv
1 msk Knorr FOND Brynt Lök
1 lime, delad
2 vitlöksklyftor

Blanda och koka upp alla ingredienser, låt koka i 35 minuter, späd ev med vatten. Ta bort lime och mixa till en slät sås. Sila för en slätare konsistens.

30-års kalaset var jätteskoj! Idag har jag stökat på lite här hemma och packat, ikväll bär det av ner till Skåne igen!

//Hanna

2 kommentarer:

Emma sa...

Egentligen är jag inget fan av katrinplommon, men det låter gott här. Kan tänka mig att den hjälper till med konsistens och sötma.

Vickan sa...

Vad ambitiöst att göra egen BBQ sås ;-)