tisdag 12 januari 2010

Persisk saffranskyckling

Persisk kyckling vart det idag. Receptet hittade jag i Nyttiga fetter, ni kommer nog att komma en hel del recept därifrån!

Persisk saffranskyckling
500 g kycklingfilé
½ paket saffran
½ tsk gurkmeja
2 msk olivolja
½ st finhackad röd chilifrukt
1 st vitlöksklyfta
salt och peppar

Skär varje kycklingfilé i 2-3 långsmala bitar. Blanda saffran, gurkmeja, olivolja, chilifrukt, pressad vitlök, salt och peppar i en liten skål. Tillsätt kycklingfilén och låt den marineras i cirka 15 minuter. Trä kycklingköttet på grillspett. Stek grillspetten i margarin eller olja i en stekpanna.

Kycklingen serverades med ris som kokats med saffran och russin som jag lade i på slutet, raita och sallad.

Just nu ligger jag på tåget och bloggar. Är på väg ner till skolan för första gången. (Pluggar på distans till Friskvårdskonsulent) Får se om det blir någon sömn i natt bara... brukar ha svårt att sova på tåg. Dessutom vart tåget från Stockholm inställt så jag får ta ett en timme senare. Första träffen var inte jag med på för då var jag i Malaysia och nu när det är andra träffen så kommer jag att komma försent till föreläsningen. Det känns ju lite så där. Men men... Riktigt spännande ska det bli i alla fall!

//Hanna

6 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Mums!! Ser gott ut!! Fräsht och nyttigt!!:)

Helena Ljunggren sa...

Saffranskyckling har jag aldrig provat, det låter spännande!

Emmas Kök sa...

Instämmer med Helena, måste ta och prova saffran som kryddning på kyckling nån dag!

Emma sa...

Nyttiga fetter, vad är det? Tidning bok, hemsida?
Och sova på tåg hör inte till mina favoriter heller, jag har tagit nattåget en gång och aldrig mer!
Kul med pluggandet! Hur lång är utbildningen?

Växelhäxan från norrland sa...

Vad har du nu lagat till för kullinarisk maträtt, så härligt gott det såg ut.
Lagomt många ingredienser också..
Såg spännande ut..
Ha det gott

Hanna sa...

Sofie: Mmm, smakade väldigt bra också!!

Helena: Det var väldigt gott!

Emmas kök: Gör det, det passade bra!

Emma: Nyttiga Fetter är en kokbok som jag precis har införskaffat! Mycket goda recept i den!!

Växelhäxan: =) Lagomt med ingredienser och väldigt gott!