söndag 3 januari 2010

Fisksoppa med vitlöksmajonäs

När min morbror fyllde 40 bjöd han på en otroligt god fisksoppa. De var första gången jag åt fisksoppa och jag hade ingen aning om att det kunde vara så gott! Idag testade jag att göra fisksoppa, använde ett recept ur kokboken Under valnötsträdet som grund men gjorde om det en del, så här gjorde jag:

Fisksoppa
400 g lax
150 g räkor
1 gul lök
2 scharlottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 halv palsternacka
1/4-dels rotselleri
3 tomater
2 msk olivolja
½ kuvert saffran
2 tsk torkad timjan
1 krm cayennepeppar
nymald svartpeppar
1½-2 tsk salt, gärna flingsalt
1,2 l vatten
2 dl vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
3 dl matlagningsgrädde
1 dl persilja

Hacka gul lök och scharlottenlök, skiva vitlöken, fräs tillsammans i olja. Tillsätt saffran, cayenne och timjan. Tärna potatis och rotselleri, slanta morot och palsternacka, hacka tomaterna och tillsätt allt till grytan. Späd på med vatten och vin, smula i buljongtärningarna och låt det koka i 10-15 min. Skär laxfiléerna i kuber, ca 3 cm stora och skala räkorna. Häll grädde i soppan och låt allt koka upp igen, tillsätt fisken och låt det sjuda i 3-4 min. Lägg sedan i räkorna och persilja och dra ifrån värmen. Blanda samman majonnäs med pressad vitlök och en liten skvätt vitvinsvinäger. Servera soppan med majonnäsen och baguetter gratinerade med parmesanost.

Bilder och recept på nyårsmiddagen kommer i morron. Nu måste jag plugga. Jag vet inte om jag har berättat det här på bloggen men i December påbörjade jag en distansutbildning till Friskvårdskonsulent, jättekul och jättespännade!! =)
//Hanna



Kelda® Soup in a cup

6 kommentarer:

Kryddburken sa...

Oj vad det ser gott ut! Precis sån mat man längtar efter nu när helgerna är slut! En härlig soppa och gott bröd! :) Vilket fint inlägg om kolbullar dessutom, ser riktigt vintermysigt ut! Got fortsättning & kram från mig!

Emmas Kök sa...

Håller med Kryddburken om att det ser gott ut! Har också den här kokboken så skall ta och bläddra lite i den efter inspiration tror jag :)

Pinglan sa...

Oj, så smarrigt det ser ut. Min mamma bjöd på en supergod fisksoppa med tacosås i under juldagarna. När jag får receptet av henne så lovar jag att lägga ut det på bloggen.
Ha det bra och lycka till med studierna!

Systrarna Yster sa...

Åååhh, älskar ju sån här soppa! Det bästa! Speciellt med aioli!

Sv. Visst är scones kanon gott! Tycker dock mina såg lite bleka ut, får väl pensla lite ägg eller nåt så de blir gyllene!

Ha en fin kväll!
Häls. Carro

Helena Ljunggren sa...

Åh soppa! Den ser verkligen helt makalöst god ut!

God fortsättning på det nya året!

Hanna sa...

Kryddburken: Satt riktigt bra med soppa efter all julmat!

Emma: Ja, det finns ju massor av gott i den!!

Pinglan: Det lät spännande, det receptet ska jag hålla utkik efter!

Systrarna Yster: Sååå gott!!! Och tänk det visste inte jag för ett par månader sen. =P

Helena: Detsamma!! =)