söndag 17 januari 2010

Köttbullar i tomatsås

Så där, då var man hemma igen! Hade tre riktigt trevliga och lärorika dagar nere i Skåne. Bestämde mig för att även läsa stresspedagog, så istället för friskvårdskonsulent så utbildar jag mig nu till Hälsopedagog!

Till middag gjorde vi köttbullar med parmesanost i tomatsås, vart jättegott! Joel gjorde köttbullarna och jag gjorde såsen så jag är inte helt säker på hur han kryddade, men han säger att han gjorde ungefär så här.

Köttbullar i tomatsås
400 g köttfärs
1 ägg
1 dl parmesanost
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk kalvfond
½ tsk salt
1 krm peppar

Tomatsås
1 burk krossade tomater
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
½ dl hackad basilika
½ msk honung
2 msk tomatpuré
1-2 msk thai chili sås (inte sweetchili)
salt, peppar

Blanda färsen med parmesan, ägg, kalvfond, finhackad gul lök, pressad vitlök, salt och peppar. Rulla till köttbullar och stek.

Hetta upp olivolja i en kastrull. Finhacka lök och vitlök, låt det fräsa ett par minuter. Häll över krossade tomater. Tillsätt basilika, tomatpuré, honung och thai chili sås. Låt det puttra en stund. Smaka av med salt och peppar. Häll över köttbullarna och låt det puttra medan pastan kokar. Servera med sallad.

//Hanna

2 kommentarer:

I Nadjas kök sa...

Ser och låter mycket gott ut!

Hanna sa...

Nadja: Tack! Det vart mycket gott också. Thai chilisåsen har blivit en favorit i mitt kök, jag tycker att den piffar upp allt! =)