söndag 30 september 2007

Lingon



I helgen var jag hem till mamma, lillebrorsan och hans tjej var också där. Permade håret på mamma, färgade mitt. Slappade, åt god mat, tittade på film och promenerade med hundarna! En perfekt helg! Idag var vi ut och plockade lingon. Det är lite bär i år, säger dom (som vet). Vi var ute och plockade i kanske en timme och fick i hop 2½-3l, det vart i alla fall en varsin turkiskyoghurt-hink med sylt till mej och brorsan. Så vi var nöjda.

Det är väldigt enkelt att göra lingonsylt, det enda man behöver är lingon, vatten och socker. Vill man ha en lite rinnigare variant kokar man upp alltsammans från början, vill man istället ha en lite geléigare (finns det ett sånt ord?) variant så kokar man först upp vatten och lingon och rör sedan ner sockret. Man kan också göra rårörda lingon, då krossar man lingonen och tillsätter socker utan att koka. Pga lingonens egna ämnen så är det lång hållbarhet på lingonsylt utan att man behöver några tillsatser.

Faktum är, att jag inte har plockat lingon sedan Lingonplockardagen vi hade en gång per år i skolan i mellanstadiet, då vi plockade lingon och sålde för att få ihop pengar till våran friluftsvecka. Inte heller har jag kokat lingonsylt tidigare. Så hur man kokar lingonsylt och vilka ämnen som är i lingon lärde jag mej faktiskt av mamma i dag! =)

Godnatt
//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

tycker att Ni plockat lite långsamt om Ni bara fått ihop 2-3liter på en timme, men det var väl med fikatid förståss??

Anonym sa...

=P det var lite lingon ju!