onsdag 26 september 2007

Biffar med salladsost.

Ibland har man inte riktigt ögonen med sej när man handlar. Idag skulle jag handla fetaost och färska rödbetor. Istället kom jag hem med salladsost och polkabetor. Jaja, det var ju inte helt fel, men inte alldeles vad jag hade tänkt mej. Men det vart inga fetaostbiffar i dag då utan salladsostbitar med ungsbakade grönsaker. Men... ja, det passade faktiskt tokbra med salladsost i biffarna också.

Så här gjorde jag middagen:
500g köttfärs
1 ägg
1tsk salt
1 stor vitlöksklyfta, pressad
Peppar
Grekisk salladskrydda

Jag blanade ihop alla ingredienser, smulade ner osten, formade till små biffar och stekte på medelvärme. Sedan skar jag morötter, paprika, rödlök, polkabetor, tillsammans med smålökarna blandadet jag i en form med olivolja, salt och peppar och körde i ugnen ca 20 min på 225 grader. Jag försöker att vara duktig och äta lite nyttigare så jag skippade potatisen, men joel fick klyftpotatis till också.

Den grekiska salladskryddan är en krydda som jag har köpt online på http://www.brattberg.com/ Den sidan är absolut värt ett besök, där kan man hitta massor av spännande kryddor. Bla en salsakrydda som man blandar med en burk krossade tomater och sedan låter stå svalt ett par timmar, och voila så har man en utmärkt salsa. Min favorit av kryddorna jag köpte var en tzatsikikrydda, blanda ner den med yoghurt och riven gurka och det smakar Grekland!! =)

//Hanna

Inga kommentarer: