torsdag 20 september 2007

Höst!!


Tidigare var jag inte så förtjust i hösten, men det är jag nu, framför allt pga maten... Skördetiden!! Jag bor inne i stan i en lägenhet så jag har inget eget land. Men det har min mamma både trädgårdsland och växthus som hon påtar i hela sommaren Igår när jag kom hem från jobbet stod det en påse med godsaker på balkongen. =) Hembakat rallarbröd, morötter, sallad, dill, tomater, purjolök, gula lökar, smålökar och 3 små röda chili. Underbart!!

En av de godaste salladerna jag vet (förrutom greksallad, såklart) är en helt vanlig grönsallad med dill och persilja. Helst med hemma odlade grönsaker då, tror inte att den blir lika god annars. Den vanliga, men goda salladen gör man så här:

Sallad, gärna olika salladssorter
Tomater
Gurka
Paprika
Lök, (salladslök, rödlök eller purjolök, den lök du tycker om)
Finhacka dill och persilja och blanda ner i salladen, smular över flingsalt och pepprar och häll sedan över olivolja.. Mmm!

Nu ska jag gå och göra en macka på hemmagjort bröd med hemma odlade tomater!! =D
Godnatt.
//Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken bra påse! Är det Anette som odlat allt detta?!! Tomater och chili har vi så det räcker, men du kan väl hälsa henne att hon gärna får komma och ställa en påse på våran balkong också! =) Ha det gott! Kram