torsdag 14 oktober 2010

Lax med rödbetor, chévre och honungsdressing


Åh, rödbetor är så gott! Otroligt bra passar det till ost också, både till fetaost och till chévre. Oftast brukar jag ungsbaka rödbetorna men den här gången skar jag dom i lite tjockare skivor och kokade dom.

Lax med rödbetor, chévre och honungsdressing
4 laxfiléer
ett gäng rödbetor
chévre

Dressing
honung
olivolja
äppelcidervinäger
örtsalt
svartpeppar

Skala och skiva rödbetorna, koka i saltat vatten ca 30 min. Salta och peppra filéerna och tillaga i ugnen ca 15 min 175 grader. Lägg upp en tallrik. Rör ihop ingredienserna till dressingen, har tyvärr inga mått. Mycket olja och honung, en liten skävtt vinäger och salt och peppar efter smak. Varva rödbetor och chévre på tallriken, häll över dressing, lägg på laxen. Förrutom rödbetor hade vi matvete till som jag blandat med sallad rödlök och haricot verts.

//Hanna



1 kommentar:

Växelhäxan från norrland sa...

Lax det är ju bara så gott.
Jag måste dock erkänna att jag röbetor och chevreost har jag inte prövat. Blir lite nyfiken då jag hör så många säga att det är så gott.