söndag 12 september 2010

Köttfärslimpa med salami och fetaost

Idag åt vi köttfärslimpa med klyftpotatis, tomatsås och broccoli till middag. Köttfärslimpan smaksatte jag med salami och fetaost. Vart jättegott!

Köttfärslimpa med salami och fetaost
400 g köttfärs

3/4 dl ströbröd

2 dl mjölk

1 ägg

1 riven gul lök

1,5 tsk salt

2 krm peppar

salami, typ 10 skivor

½ frp fetaost

soja


Häll mjölken över ströbrödet och låt det svälla ca 10 min. Blanda sedan ihop det med färs, riven lök, ägg, salt, peppar, salami och fetaost. Forma till en limpa på en smord form. Pensla över soja och kör i ugnen, 225 grader ca 45 min. Innertemperaturen ska vara 75 grader. Efter ungefär halva tiden, lägg ner klyftpotatis i formen, ringla över lite olja. Salta och peppra.

//Hanna

4 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Åh vad gott det såg ut. Längtar tills jag har köttfärs i frysen igen, nu finns det ett paket kvar och det blir tacos av det.
Mvh

Sara sa...

Det kändes underbart!:)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Googlade på 3-veckorssallad. Hamnade här. Jisses, vad glad jag är över det. Vilken fin blogg du har. Vilka inspirerande recept och härliga bilder.

Känner redan att jag fått massor av goda tips.

Hanna sa...

Växelhäxan: Det vart väldigt gott med salami och fetaost i! Hade tänkt ta soltorkade tomater också, men det glömde jag alldeles!

Sara: Det förstår jag!! :D

Mamman i huset: ÅÅh, vad glad jag blir!! Så kul när man kan inspirera folk!! :D