torsdag 21 maj 2009

Leilas Rabarber- och kanelmuffins med crumble


Lite bloggande har det blivit på senaste. I onsdags fyllde Joels mamma år så vi var dit och firade henne och vart bjuda på smörgåstårta. Efter det for jag, Joel och brorsan hem till mamma och sov där. Idag sjösatte grabbarna en båt medan jag och mamma bakade muffinsarna jag ska till att blogga om. När båten var sjösatt for vi hem till pappa där vi spenderade eftermiddagen och vart bjuden på den underbara kreolska grytan!!

Leilas Rabarber- och kanelmuffins med crumble
Muffinssmet
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:
3 st stora rabarber
1 msk smör till stekning
2 msk strösocker
2 msk malen kanel

Smuldeg:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Sätt ugnen på 225 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Skala och dela rabarbern i bitar. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna. Blanda rabarberbitarna med smeten och fyll muffinsformarna till 2/3. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.

//Hanna





7 kommentarer:

soya sa...

Det låter riktigt smarrigt det :)

Jasmine / Unga Morsan sa...

Åh vad underbart gott det låter!! Det måste jag nog testa, har kvar lite rabarber här efter ett litet pajbak.. :)

SKOGSHUSET sa...

Hihi, ja visst är dom toppen!
Gjorde dom förra veckan!

bakmammorna sa...

jag har fått massa rabarber och bara måste pröva dem- såg dem hos skogshuset också och kanske någon annanstans också. då MÅSTE de vara smarriga :-)

I Nadjas kök sa...

Jag gjorde muffinsarna med blåbär fast bytte ut dem mot hallon. Supergoda!

Hanna sa...

Soya: Dom vart väldigt goda!

Jasmine: Tyvärr har jag inga rabarber här, men jag var hemma hos mamma och då får man passa på! =)

Skogshuset: Suupergoda!!

Bakmammorna: Det är dom!!

Nadja: Det måste jag testa!

Emma sa...

Det ser jättegott ut! Jag längtar tills rabarberna blir mogna här så man kan börja använda dem, måste ju vara bland det godaste som finns på sommaren?!