måndag 18 maj 2009

Italiensk grönsaksgratäng.

Då var det måndag och ny arbetsvecka. Var vrål hungrig när jag kom hem, så idag vart det äggröra till middag. Snabbt och gott. Gårdagens middag tog lite längre tid att göra. Hyfsat orutinerat att sätta igång med maten när magen börjar kurra och gratängen ska stå i ugnen en timme. Haha.

Italiensk grönsaksgratäng
1 squash
8 potatisar
4 tomater
½ purjolök
3 dl grädde
Salt
färsk basilika
nymalen svartpeppar
riven ost

Skär grönsakerna och potatisen i skivor och varva dem i en ugnsfast form. Häll över grädden som du blandat med kryddorna och osten, grädda i ungefär en timme 225 grader. Om osten börjar bli bränd - täck formen med folie!

Vi åt kassler till gratängen, kan tänka mej att det är gott till grillat också!

//Hanna

6 kommentarer:

fruktsallad sa...

Gott! Ska jag testa! Och kycklingen nedan verkade toppengod!

soya sa...

Åh det låter super mumsigt! Det ska jag nog prova på :)
kram^^

Växelhäxan från norrland sa...

Är ju en potatisälskaren så detta måste jag nog pröva nån gång..
Såg jätte gott ut.

Jasmine / Unga Morsan sa...

Vad gott det lät! Älskar ju mycket grönsaker och sånt så det här ska jag prova på någon gång, kanske nästa vecka? Vi får se, men jag serverar det nog med kyckling. Yummie! :)

Hanna sa...

Fruktsallad: Ja, jag tyckte att den var god!

Soya: Gör det!

Växelhäxan: Ja, lite kul att variera potatisgratängen!

Jasmine: Kyckling passar nog väldigt bra till!

Pernilla sa...

såg verkligen jättegott ut det där, det måste jag testa som lite variation till den snart uttjatade potatisgratängen ;)