torsdag 6 maj 2010

Pannbiff med löksås



Pannbiffar med stekt lök, mmm! Helt klart en av mina favoriträtt, det är så gott!! Jag fick hem knorrs nya fonder igår och en av dem var med smak av brynt lök, så idag vart det en löksås till pannbiffarna. Biffarna vart supergoda, smaksatte bara med vitlök, salt, svartpeppar och vitpeppar, jag tror att hemligheten var att jag kryddade med lite för mycket vitpeppar! Jag har inga mått på kryddningen så jag lägger inte ut recept på det men här finns ett recept på mannerströms pannbiffar, dom är goda dom med. ;)

Löksås
2 gula lökar
1-1½ dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
1½ msk knorr brynt lök-fond
salt, peppar

Stek biffarna, lägg åt sidan. Stek löken och lägg den sedan åt sidan också. Vispa ur stekpannan med 1-1½ dl vatten. Tillsätt grädde och fond. Låt det puttra och smaka av med salt och peppar. Tillbaka med löken i pannan och servera tillbiffarna med potatis, lingonsylt och grönsaker.

Nedan ser ni knorr fonden som jag använde till såsen.

//Hanna



2 kommentarer:

Junitjej sa...

Kanonfin blogg!

Fridas kök sa...

Mums med husmanskost! :-)