torsdag 20 maj 2010

Rolig info!

Varumärket Ögon har gjort en undersökning över Svenska folkets bakvanor. Vad vi Svenskar har för favorit bakverk och efterrätt tänkte jag kunde vara lite rolig info!

Svenskarnas favoritbakverk
Kanelbulle______20 %
Kladdkaka______20 %
Toscakaka_______8 %
Morotskaka______7 %
Chokladbollar____6 %

Svenskarnas favoritefterrätt
Blåbärspaj_______14 %
Fruktsallad ______12 %
Glass___________12 %
Marängsviss _____12 %
Cheesecake______10 %

Jag är nog som dom flesta svenskar då. :) Kanelbullar och kladdkaka är mina favoriter! Men måste jag välja blir det nog en bit kladdkaka, kan ju inte tacka nej till choklad!! Favoritefterrätten är nog fruktsallad med något gott tillbehör, men strax därefter kommer blåbärspaj!

Vad är ert favoritbakverk/efterrätt?
//Hanna

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Alltså...inte mycket som slår en nybakad kanelbulle. Men kladdkaka eller allt med choklad ligger väldigt högt. Tycker man kan skilja på favoriter om man själv ska laga/baka eller om man är på restaurang... Då är ju oftast inte kladdkaka så himla kul och exotiskt. Man vill bli mer överraskad. Tycker jag...:)

Växelhäxan från norrland sa...

Ja jag är nog som dom flesta svenskar jag också fast med ett litet undtag, jag vill gärna ha en sträng kaviar på mina kanelbullar och helst ska dom vara nybakade då,,så himla gott