onsdag 3 februari 2010

Köttfärssås med oliver och soltorkade tomater

Gjorde en köttfärssås i tisdags som jag egentligen inte hade tänkt att blogga om. Men så skickade Joel från jobbet att han tyckte att köttfärssåsen var supergod och att jag var tvungen att komma ihåg hur jag gjort den... och vart är bättre att skriva ner den än här!? Hoppas bara att jag kommer ihåg, la upp bilden igår men längre än så kom jag inte.

Köttfärssås
400 g köttfärs
2 stjälkar blekselleri
½ röd chili
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
ca 10 soltorkade tomater + 2-3 msk spad, (inte den med olja)
20 gröna oliver
1 milda extra
1 dl mjölk
1 msk grönsaksfond
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk thai chilisås
2-3 msk tomatpuré
några skvättar balsamvinäger
salt, peppar

Hacka lök, blekselleri och chili. Fräs i lite olja tillsammans med två rivna vitlöksklyftor. Tillsätt köttfärsen och stek den. Salta och peppra. Strimla tomaterna och halvera oliverna tillsätt tillsammans med färsen. Häll i spad från tomterna, milda och mjölk. Rör om. Häll i fond... eller strunta i den för jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad så jag kastade i en grönsaksbuljongtärning. Tillsätt tomatpure och chilisås. Låt det puttra ett par minuter. Smaka av med salt, peppar och lite balsamvinäger.

I går var vi iväg och köpte våra riktiga förlovningsringar!! Ååh vad jag längtar tills dom kommer. Ringarna är i vitt guld och min är en enstens briljant, enkel och jättesöt! Försökte hitta en bild på den men lyckas inte. Får lägga upp en när jag har fått den!

//Hanna

4 kommentarer:

Sandra sa...

Soltorkade tomater i köttfärssås är smaskens. :)

Sara Sundqvist sa...

Åh vad kul:D Vitt guld är så jäkla snyggt!

josla-dyslexi sa...

oj vad syngg blogg du har.. vad har gjort den?

Anna sa...

Lagade detta recept, var jättegott! Perfa som matlåda till skolan också =)