tisdag 29 december 2009

Järpar med bulgur och ajvarkräm.

Laga Lätt är min favorit mattidning tror jag. De har så mycket goda recept!! Det här receptet hittade jag i senaste numret. I tidningen serverade man med bovete, jag bytte ut det mot bulgur som vi hade hemma!

Järpar med bulgur och ajvarkräm
400g nötfärs
1 ägg
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 msk sambal olek
½ dl strimlad persilja
1 ½ tsk salt
4 port kokt bulgur
2 msk olivolja
1 morot
1 paprika
1 rödlök
1-2 dl frysta ärtor
½-1 citron
nymalen svartpeppar, salt
1 dl ajvar
1 dl turkisk yoghurt

Blanda nötfärs, ägg, riven vitlök, spiskummin, koriander, sambal, persilja och salt. Blanda till avlånga bullar och stek dem runt om på medelvärme 5-10 min, beroende på storleken. Skala och skär moroten i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Skala och strimla lök. Fräs morötterna med paprika och lök i olja 1 min. Tillsätt ärtorna och fräs ytterligare 2 min. Tillsätt bulgur och fräs tills allt blir varmt. Smaka av med citron, salt och peppar. Blanda ajvar och yoghurt. Servera paprikakrämen till järparna och bulgurfräset.

//Hanna

Inga kommentarer: