tisdag 11 december 2007

Moussaka


Jag har ju fortfarande inte bloggat om Moussakan som jag gjorde härom helgen. Hittade ett recept på ica.se som verkade riktigt bra... och gott vart det. Så här gjorde jag:


Moussaka
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
500 g lamm- eller köttfärs
1 förpackning (500 g) krossad tomater
tomatpuré
olivolja
socker
salt
peppar
kardemumma
kanel
2 auberginer,


Äggstanning:
1 tsk salt
3 dl mild naturell yoghurt
3 ägg
1-2 krm peppar
muskotnöt
200 g fetaost

Gör så här: Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i 1 msk av olivoljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt bryna med tills den fått fin färg. Häll över tomatkross och tillsätt tomatpuré, socker, salt, peppar, kanel och kardemumma. Låt puttra under lock ca 30 min. Skölj och skär auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg ut skivorna på dubbelvikt hushållspapper och strö över saltet. Låt ligga ca 15 min. Stek auberginskivorna i resten av olivoljan i en stekpanna ca 2 min per sida. Varva köttfärssås och aubergine i en lätt smord ugnssäker form. Vispa samman yoghurt, ägg och peppar, riv i lite muskotnöt. Häll blandningen i formen och smula över fetaosten.Gratinera mitt i ugnen i 225ºC, ca 20 min. Servera moussakan med en grön sallad.

Kardemumman och kanelen var inte med i orginalreceptet, men det var några läsare som tipsade om det, likaså muskotnöten i äggstanningen. Jag har inte angivt några mått för kryddorna, för där tycker jag inte att man ska gå efter mågot recept utan smaka sej fram. Det var otroligt gott redan på lördaskvällen, men det var ännu godare dagen efteråt när alla smaker hade satt sej ordentligt..


Inga kommentarer: