måndag 17 december 2007

Inlagd gurka

Vissa helger känns det som om man inte har hunnit göra någonting och andra helger hinner man med hur mycket som helst. Det här helgen var en sådan när jag hann med väldigt mycket, förrutom att jag var varit hemma hos mamma och övernattat har jag även hunnit med att: handla de nästsista julklapparna, hälsa på hos pappa, hälsa på momma och moffa, hälsa på hos Mikaela, träna, slå in alla julklappar, läst en bok, lägga in gurka och baka saffransskorpor. Det var en bra helg!

Mackor med leverpastej och inlagd gurka är för mej ett måste vid jul. Här kommer ett recept på en väldigt enkel gurka, tar max 30 min att göra.

Det här behöver du:
2 kg slanggurka
1 stor gul lök
2 msk senapsfrö
3 lagerblad
10 dillkronor

Lag:
3 3/4 dl ättisksprit
5 1/4 dl vatten
12 dl strösocker
3/4 dl salt
lagen kokas

Skiva gurka och lök, varva dem med dillkronorna i burkar. Häll i resten och slå den heta lagen över detta.Vänd de varma burkarna upp och ner
Håller sej upp till 4 månader.

Första gången jag gjorde denna gurka så hade jag inta lagerblad i... Sedan har jag kört utan, tycker att det funkar lika bra. Denna gurka är lika god till julen som den är på sommaren!!

//Hanna

Inga kommentarer: