måndag 31 december 2007

Marmelad

Hallå!
Jag har ju alldeles glömt bort att lägga upp recepten på marmeladerna jag gjorde till jul. Här kommer dom ialla fall.

Tomat- och äppelmarmelad
500g tomater
500g äpplen
1 lime
½ tsk torkade chiliflarn
4 dl syltsocker.

Skålla och tärna tomaterna, skala och grovriv äpplena, riv limeskalet. Blanda ner tomaterna, äpplena, limeskalet samt chilin i en kastrull, pressa i limesaft. Koka under omrörning i ca 10 min. Häll i syltskockret och låt koka 5 min till. Häll upp på varma rena burkar.

Morot- och citrusmarmelad
500 g morötter
1 vältvättad apelsin
1 vältvättad citron
1 tsk kardemummakärnor
1 ½ dl vatten
3 dl syltsocker med pektin

Skala skölj och riv morötterna grovt. Finriv skalet och pressa ur saften ur citronen och apelsinen. Finstöt kardemumman, lägg alltsammans i en kastrull. Häll i vatten, rör i socker och koka kraftigt. Skumma under tiden. Låt svalna 15 min och häll sedan upp på burkar.

Båda marmeladerna är väldigt enkla att göra, det är väl skalandet och rivandet som tar lite tid. Morotsmameladen fanns med i en LagaLätt tidning förra julen. Förra året rev jag morötterna för hand, men detta året gjorde jag dubbelsats och tänkte vara smart att ta det i matberedaren, men då vart det lite för grovrivet så det vart lite mycket tuggmotstånd för att vara en marmelad kanske, men det var fortfarande samma goda smak!! Recept på Äppelmarmeladen hittade jag på dansukker, efteråt insåg jag dock att jag inte hade följt det reiktigt, men det är min version som ligger uppe!!

//Hanna

Inga kommentarer: