söndag 27 februari 2011

Pasta Bolognese

En händelserik helg har det varit, minst sagt. I fredags hade Joel fackfest med jobbet som jag fick följa med på. Där fick vi skjuta luftpistol och pilbåge i olika lag och sedan vart det en liten pubrunda. I lördags var jag och en vän i väg på modell för en dag... det var mycket väntande men sen vart vi sminkade och fotade. Jag är inte alls speciellt förtjust i att fotas men det var kul att få kort med riktig studiokvalité. Idag åkte jag mitt första skidlopp sedan skoltiden, Krokomsturen, 1 mil. Det var skoj! Skidorna är alltså avklarat, i sommar ska jag springa Frösöluffen och cykla Sundsjöslingan sen har jag gjort en Jämtklassiker! När jag kom hem vart det långkok - Bolognese. 

Pasta Bolognese
500 g lammfärs
150 g kycklinglever
1 pkt bacon
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
2 morötter
2 stjälkar selleri
1 ½ dl rött vin
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 knivsudd riven muskotnöt
1 krm curry
2 krm vardera av timjan, oregano, rosmarin och dragon
Färsk basilika
Färsk persilja
1 msk honung
1 msk smör

Hetta upp olivolja i en stekpanna. Hacka lök, och selleri, tärna morötterna. Fräs riven vitlök, lök, selleri och morötter. Fräs färs, kycklinglever och bacon i omgångar. Tillsätt salt, alla torkade kryddor och fräs på lägre värme under omrörning. Häll i vinet, tomaterna, tomatpurén och sjud en stund innan du låter lägger på locket och låter det puttra i minst en timme. Rör om då och då. Späd ev. på med vatten. Strö över klippt basilika och persilja, smaksätt med lite honung för sötmans skull och blanka av med en klick smör.

Jag hittade ett recept på äkta bolognese här som lät gott. Jag använde dock lammfärs, vilket jag egentligen inte alls hade tänkt att göra, men jag glömde att köpa nöt och lamm var det som fanns i frysen. Jag på väg att fega och hoppa över kycklinglevern, men bestämde mig tillslut för att köpa det också! 

//Hanna

Inga kommentarer: