tisdag 15 februari 2011

Cupcakes med baileys och dumle


Det har varit tyst på bloggen den senaste veckan. Det beror på att jag har varit ner till Skåne och avslutat min utbildning samt hälsat på hos lillebror och Sara i Stockholm. I lördags bakade vi cupcakes och åt gomiddag. Receptet på cupecakesen hittade Sara på dagensmuffins.se. Det är även hon som har tagit bilden.

Cupcakes med baileys och dumle
3 ägg

2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 kryddmått salt
4-5 msk Baileys
1 påse Dumle


Frosting:
200 g Philadelphiaost
5 dl florsocker (om inte, rejält mycket mer när man tillsätter Baileys)
Ca 1-2 msk Baileys


Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Häll detta över äggen och sockret. Blanda i mjöl, bakpulver och salt. Blanda lätt. Rör i likören. Innan du sätter in dem i ugnen lägg ner en dumle i varje form. Grädda i 175°C i ca 20 min tills de ser lätt gyllenbruna ut i färgen. Låt svalna under bakduk eller frys in snabbt före glasering. Bred på forstingen, gör de lätt toppiga. Frostingen ska vara som mjukt smör i konsistensen. Absolut inte rinnigt!! Sätt i mer florsocker om det behövs. Här måste du själv känna av så att det blir lagomt. Likören späder ju flrosockret rätt rejält.

//Hanna

2 kommentarer:

anna sa...

smarrigt=)

MÅ Gott sa...

Himmel vad gott! Jag gör ju muffins för jämnan, men cupcakes har jag aldrig gjort.

/Åsa