tisdag 20 oktober 2009

Kyckling och risoniröra.

Dagens middag vart inte alls som jag hade tänkt. Hade sett ett recept på tasteline där man blandat risoni med bladspenat och valnötter och hällde över en örtvinägrett. Detta hade jag tänkt att göra till middag och sedan äta tillsammans med kycklingspett. Sprang in på affären på lunchen och hittade varken spenat eller valnötter. När jag kom hem upptäckte jag också att vi inte hade några träspett så den marinerade kycklingen fick jag skära i bitar och steka. Risonin blandade jag med vad som fanns i kylskåpet så det vart en risoniröra helt enkelt. Ser lite rörigt ut, men det vart gott!

Risoniröra
100 g risoni
1 vitlöksklyfta
½ röd chili
1 rödlök
soltorkade tomater
½ röd paprika
oliver
½ frp fetaost
2-3 msk röd pesto
1 msk créme fraiche

Koka risonin. Finhacka vitlök och röd chili. Fräs i olivolja. Tillsätt hackad rödlök och paprika. Strimla tomater och halvera oliverna, låt det fräsa med. Häll i risonin och blanda i pesto och créme fraiche. Salta och peppra. Smula ner fetaosten och servera med kyckling.

Nu blir det promenad med Sofie!
//Hanna

3 kommentarer:

Anna sa...

Det ser riktigt riktigt gott ut måste jag säga! Risoni har jag aldrig testat - rekommenderas det?

Nette sa...

Ser ju supergott ut! :P

Hanna sa...

Anna: Ja det tycker jag att du ska testa... Första gången jag åt det så tyckte jag att det var så där... det såg ut som ris men hade inte den konsistensen eller smaken =) Men nu gillar jag det.

Nette: Det vart gott, lite av en kylskåpsrensning! =)