fredag 17 juli 2009

Ungsstekt fläskfilé med äpple och lök.

Igår åt vi en mycket god fläskfilé till middag. Fläskfilén har ett smakt rikt täcke av prosciutto och tillagas i ugnen tillsammans med lök, morötter och äpple. Lök och äpple gjort i ugnen smakar så gott! Receptet hittade jag i Gott och Lätt, en receptsamling från Allt om mat.

Ungsstek fläskfilé med äpple och lök
500g fläskfilé
2 tsk soja
2 tsk olivolja
1 vitlöksklyfta
2 krm salt
2 kram vitpeppar
6-8 skivor prosciutto
2-3 morötter
1 gul lök
1 syrligt äpple

Sätt ugnen på 200 grader. Putsa fläskfilén. Blanda samman soja, olja, pressad vitlök, salt och peppar och gnid in fläskfilén med blandningen. Skär bort allt synligt fett från skinkan och vira den om fläskfilén. Skär lök och morötter i tunna skivor. Skär äpplet i knubbiga skivor och blanda med lök och morot i en ugnsform. Salta och peppra. Lägg fläskfilén ovanpå. Stek i ugnen till 68 grader innertemperatur i köttet, ungefär 30 min. Servera med kokt potatis.

Näe, nu ska jag ta och packa, om ett par timmar kommer brorsan och plockar upp oss. Jag, Joel, Niklas och Sara gör en minisemester upp till höga kusten. Vi har hyrt en stuga på en liten camping och det ser faktiskt ut som att vi kommer att få fint väder. Kanon!!

//Hanna

2 kommentarer:

carolina sa...

åååh vad gott med prosciutto!

KarinW sa...

Vad gott det där verkar Hanna. Ha en skön semester i Höga kusten själv ska jag till din stad och åka med Thommé och äta god mat på Verkö!