måndag 21 mars 2011

Smörgåstårta

I lördags fyllde jag år. Dagen till ära gjorde jag smörgåstårta. Började göra iordning tårtan på fredag och garnerade den på lördagen. 


Smörgåstårta
48 skivor franska
1 burk leverpastej
1 burk skinkost
1 burk mimosasallad
2 burkar créme fraiche x2
1 burk majonäs
ost
skinka
körsbärstomater
3 ägg
räkor
dill
citron
paprika i olika färger. 


Skär bort kanterna på franskan. Lägg ut ett lager, 4x3. Skvätt över lite kolsyrat vatten. Blanda ihop leverpastejen med 1-2 dl créme fraiche. Bred ut ett lager över franskan. Lägg på ett lager franska till, skvätt över kolsyrat vatten. Blanda nästan hela skinkosten med ca 1 dl créme fraiche och strimlad skinka och bred på. Lägg på ett lager bröd till, skvätt över kolsyrat vatten. Blanda mimosasallad med 1-2 dl créme fraiche. Bred ut på franskan, på med sista lagret bröd, skvätt över kolsyrat vatten. Blanda ihop majonäsen med créme fraiche, jag använde 5 dl men det är ju smaksak. Gör gärna tårtan dagen innan så att den få stå till sig. Garnera strax innan servering. 


/Hanna

2 kommentarer:

Sanna sa...

Detta recept ska jag prova. Varför ska man ha kolsyrat vatten?

Anonym sa...

Godaste smörgåstårtan jag ätit :-))