söndag 7 november 2010

Söndagsmiddag - Marinerad älgstek



Jag hade alldeles glömt bort att det var röd dag igår. Det betydde att det inte kom någon buss när jag skulle ner på stan, biblioteket var inte öppet när jag skulle och kika efter böcker till pluggandet, (det förstod jag iofs redan när bussen inte kom) bolaget var stängt när jag skulle handla vin till dagens middag och så även två av de andra affärerna jag hade tänkt att besöka. Lite surt men det var inte helt fel med en promenad ner till stan heller. Matlagningsvin fungerade lika bra till marinaden och biblioteket får jag ta i morron istället. Riktig söndagsmiddag vart det idag, stek! La steken i marinad redan igår, ungefär så här gjorde jag. 


Marinerad älgstek
ca 1 kg älgstek
1 flaska matlagningsvin
ca ½ dl rapsolja med rosmarin
örtsalt
1 msk viltkrydda
½ msk brynt lök fond
enbär
svartpepparkorn
2 vitlöksklyftor, skivade


2 morötter
1 gul lök


Blanda samman marinaden i en påse, stoppa i steken. Lägg i en skål i kylen. Låt det marinera över natten, vänd ett par gånger. 


Ta upp steken, salta och peppra och bryn runt om. Skala och skär morötter och lök i större bitar. Lägg i botten på en ugnsform, lägg morötter och lök i botten och steken uppe på. Ställ in i ugnen 250 grader i 15 minuter. Sänk sedan ner till 125 grader, häll på ett par deciliter av marinaden och kör tills innertemperaturen är 60-65 grader. Tog ungefär 1½ timme. Ös på marinad ett par gånger under tiden. Lägg sedan steken i folié och låt den vila ca 30 minuter innan den skärs upp. 


Såsen gjorde jag genom att sila av marinaden (all marinad) och sedan koka upp med matlagningsgrädde, lite créme fraiche, kalvfond, soja och en rejäl sked svartvinbärsgelé. 


//Hanna

3 kommentarer:

bakmammorna sa...

å vad gott!!!!! jag älskar älgstek. ja nästan alla stekar... mmm.

Växelhäxan från norrland sa...

Blev stek här också i helgen, vi marinerade med enbär inte så tokigt..
Lite snopet att upptäcka att det mesta är stängt! det löster sig ju tillslut ändå..
Ha en bra dag

Hanna sa...

Bakmammorna: Ja, stek är så gott!

Växelhäxan: Ja, jag var in och kikade, det såg supergott ut! :) Ja, lite snopet var det allt.