fredag 16 april 2010

Kavring, lättbakat bröd.

Idag tänkte jag inte bara skriva en massa dravel, idag tänkte jag även bjuda på ett recept. Bakade det här brödet förra helgen. Jag gillar bröd som bara är att röra ihop och skjutsa in i ugnen. Det här receptet på kavring med solroskärnor hittade jag på alltommat.se.

Kavring med solroskärnor
8 dl
filmjölk
0,5 dl mörk sirap
2 msk brödkryddor
1 msk bikarbonat
1 msk salt
1,5 dl solrosfrön
12 dl rågsikt

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla två bakformar som är ungefär en och en halv liter stora. Blanda alla ingredienser i en bunke och fördela smeten i bakformarna. Strö lite rågsikt över och grädda brödet i nedersta delen av ugnen i cirka en timme.

Nu till dravlet! Fasen vilken konstig resa jag bokade hem den här gången. Tidigare har jag åkt Höör-Lund, Lund-Östersund. Dom sista två gångerna har jag dessutom haft turen att få skjuts till Lund vilket gör att det inte ha varit några byten alls. Den här gången bokade jag en resa med 4 byten... 4 BYTEN!!? Vad fasen tänkte jag på? På sista bytet hamnar jag på tåget jag hade kunnat åka direkt från Lund. Jag var lite nervös inför bytet i Katrineholm, där har jag aldrig varit förut och jag hade bara 13 minuter på mig. När jag sitter på tåget till Katrineholm så meddelar de att vi är 13 minuter försenade. SUCK!! Som tur var, så var dom snäll och väntade så jag hann!! Den här resan kommer jag INTE att boka igen!

Men man ska ju se saker och ting positivt! Det positiva är att jag har haft el till datorn hela vägen och kommer att ha till sista bytet. Och dessutom har jag ju fått se Katrineholm nu... eller ja, det fladdrade förbi i ögonvrån när jag ilade över perrongen i alla fall. ;)

//Hanna

1 kommentar:

erica sa...

Hoppas du har en fin fredag=) Här hemma i norrland har solen kikat fram idag och man tror knappt att det är sant! Lycka!

Jag tänkte be dig om hjälp med en liten sak, jag har blivit uttagen som en av 15 kandidater som tävlar om att bli modell för en dag.

Snälla rösta på mig ERICA, nr 6 och hjälp mig vinna! http://www.paulamyo.com/info/modelltavling/

I min blogg finns en pågående tävling där alla som röstar på mig kan vinna ett valfritt namn/budskapssmycke! Bara skriv en liten kommentar så är du med=)

Om du hjälper mig så lovar jag att jag blir fantastiskt glad! Snälla=) Detta är väl enda chansen för en tvåbarnsmorsa att "leka" modell=)

KRAM/ Erica