tisdag 4 december 2007

Tre Pepparkakshus och ett Bombnedslag.


Hannas lilla hus. ---------------- Joels Näverede, ------------------ Brorsan och Saras hus,

Alltså, att bygga pepparkakshus är inte det lättaste. Hahhaha!! Niklas och Sara kom alltså hem till oss för att bygga pepparkakshus, Niklas och Sara skulle bygga ett och jag trodde att jag och Joel skulle bygga ett, men han ville tydligen göra ett eget hus. Till en början tyckte Sara synd om mej som skulle bygga alldeles själv, men ca 10 minuter in i byggandet var hon ganska avundsjuk på mej!

Niklas hade till en början inte nån koll alls på hur man bygger ett pepparkakshus, han kavlade ut lite deg och började att skära ut bitar direkt i degen, tills han gick med på att göra mallar först så att alla bitar med säkerhet skulle bli lika stora. Men.... nu i efterhand så vet jag också att hur fina mallar man än gör, så blir bitarna lik f-bannat inte lika stora.

När jag och Niklas och Sara höll på att limma ihop våra hus med det kokheta sockerlimmet (som orsakade ett antal blåsor på brorsans händer) så höll Joel fortfarande på att räkna ut vinklar till sina mallar. Vilken tur att vi inte byggde ett hus ihop!! =) Niklas och Sara hade gjort en riktigt fin balkong, men den rasade när de pyntade huset....

Efter ca 4timmars byggande så var vi färdiga med våra hus, (jaa, inte Joel då) och köket som var så adventstädat och glänsande rent på söndagmorgon såg nu ut som ett bombnedslag. Mjöl och deg och mallar och Nonstop och sockerlim överallt... Så medans Joel gjorde färdigt sitt hus, så städade jag köket....igen. Inte helt otippat vart Joels hus finast, med små fiskespön lutad mot husväggen.

Efter byggandet sa Sara att hon tyckte att de kunde köpa en byggsats nästa år, medans brorsan vägrade att bygga något pepparkakshus alls. Joel sa att om han hade vetat att det var så här krångligt så hade han bara bakat vanliga pepparkakor och så var han väldigt imponerad över alla mammor som fixar Julen varje år... Även om vi inte vart så nöjda med resultatet, så hade vi trevligt ialla fall! =)

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker alla tre var fina jag!
//Stolt moder!!!

Anonym sa...

Ha, ha! Det var kul att läsa om erat byggande! =) Men de blev i alla fall jättefina! Känns smart av mig att köpa färdig sats... ;) Men inte lika orginellt förstås.