torsdag 27 december 2007

Biff i vin med lök och rotfrukter.



God kväll mina vänner!
Hoppas att ni har haft en trevligt julhelg!

Jag fick 3 kokböcker i julklapp, en som heter Gott och lätt med recept från Allt om mat, en om indisk mat och en om thailändsk. Jag är helnöjd! Idag testade jag ett recept ur Gott och lätt, det är det ni ser på bilden ovanför. Så här gör man.

4 port
500 g lövbiff
2 gula lökar
1 bit rotselleri
2-3 morötter
2 dl vatten
2 dl rött vin
2 msk vilt och kantarellfond
persilja

Strimla köttet. Skala och strimla lök och rotfrukter. Koka löken och rotfrukternai vattnet ca 5 min. Stek köttet hastigt i olja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar och häll över i grytan med grönsakerna. Häll i vin och fond, red av. Smaka av med salt och peppar, i med persiljan och låe puttra ett par minuter innan du serverar med kokt potatis och sallad.

Nu ska jag kika på ett par avsnitt av Sex and the city.
//Hanna

1 kommentar:

Emma sa...

Jag fick också kokböcker i julklapp. En från Mat -Tina och en som heter Njuta-lättlagat för livsnjutaren. Alltid kul med ny inspiration! :)