fredag 28 december 2007

Fyllda biffar med rotsaksfräs och klyftpotatis



Idag åt vi något väldigt gott till middag. Fetaostfyllda köttfärsbiffar med rotsaksfräs och klyftpotatis. Receptet gäller endast för två personer. Så här gjorde vi det:

Potatisen:
Skär potatisen i klyftor, lägg över i en form häll på olivolja och strö över lite ströbröd. Sätt in potatisen i ugnen innan du börjar med biffarna som inte behöver vara inne lika länge som potatisen. Biffarna tar ca 20 minuter att tillaga, ställ in potatisen 10-15 min innan, beroende på storleken på klyftorna.

Biffarna:
250g köttfärs
1 msk potatismjöl
3 msk mellanmjölk
salt,peppar

Fyllning:
75-100 g fetaost
hackad persilja
1-2 vitlöksklyftor
örtsalt

Blanda samman ingredienserna tilll biffarna, platta ut på ett bakplåtspapper lägg fyllningen nästan ända ut i kanten och rulla sedan ihop till en rulle.

Rotsaksfräs:
1 stor morot
En bit rotselleri
En gul lök
Persilja
1 vitlöksklyfta

Skär löken i smala klyftor, stek i olivolja, grovriv morot och rotselleri (och gärna en bit palsternacka om ni har det hemma) och stek tillsammans med löken, pressa ner vitlöksklyftan och strö över persilja.

Till detta hade vi gjort i ordning en tzatziki, men det var överflödigt. Varken jag eller Joel ansåg att det behövdes.

Idag var vi ner på stan på mellandagsrean. jag shoppade 2 par jeans, 3 tröjor och 6 stycken jättefina kurkor till vardagsrumsfönstret. Har länge irriterat mej på krukorna i fönstret, vi hade 8 stycken och ingen var den andra lik. Idag hittade jag jättefina krukor som gick i vitt och beiget och passade kanonbra till färgerna i vårat vardagsrum och dom kostade 25 spänn styck. Vilket kap va!!?

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men jäklar, den där ska vi prova!

Emma sa...

Oj vad gott!! Jag fulkomligt älskar färsrätter.

Hanna sa...

Ja, den här rätten rekommenderar jag verkligen. Det var supergott!