fredag 31 augusti 2007

Äppelchutney

Som jag nämnde i går så testade jag att göra en Äppelchutney.
Jag har aldrig gjort chutney tidigare och den enda chutneyn jag har ätit är den vanliga mangochutneyn. Men med en massa äpplen kände jag att jag var tvungen att testa göra något skoj. Jag hittade ett recept på Tasteline som jag gick efter. Höll mej nästan till receptet förutom lite småändringar. Tordes inte riktigt göra några större utsvävningar eftersom jag inte har sån stor koll på chutney.
Äppelchutney
1 kg äpple
1 gul lök
2 dl russin
1 kanelstång
1 bit ingefära
5 dl socker
2 dl äppelcidervinäger
1 tsk curry
0,5 tsk salt

Skala, tärna, hacka och blanda ner i en kastrull, låt stå och småkoka tills äpplena blir mosiga. Jag skulle ha tagit lite mindre socker och kanske lite mindre äppelcidervinäger, annars vart den riktigt bra. Fick reda av den lite för den var lite rinning tyckte jag! Får se hur den passar till osten på lördag nu då. Jag ska få kursbärs av mamma senare och göra kursbärchutney, det blir spännande!!

Ikväll ska Joel laga middag igen. Han hade tinat köttfärs och undrade om jag hade någr önskemål... Så idag ska jag få Köttbullar och stuvade makaroner... Mmm!! =)

//Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur blev den?
Har ni hunnit smakat på den ännu?