torsdag 2 april 2009

Johans favoritfisk


Internet strulade igår kväll så det vart inget bloggande då. Gårdagens middag var lite spännande. I mellanstadiet på en hemkunskapslektion skulle vi tillaga fisk, alla suckade givetvis för ingen var speciellt förtjust i fisk vid det laget. Fisken tillagades i ugnen tillsammans med grädde och chilisås kommer jag ihåg. Alla älskade den här fisken och Fröken fick gå och kopiera receptet åt oss så vi fick med det hem. Recepetet tappades dock bort, antagligen innan jag ens fick hem det, och fisken tillagades inte något mer. Jag har funderat på den där fisken ett par gånger under årens gång (haha, I know, matnörd!) för det var den första fiskrätt jag tyckte var riktigt god. Kom bara ihåg att den hette något med Johan.

För ett tag sedan var jag in på Mollys bloggoch då hade hon tillagat Johans favoritfisk och den gjorde man i ugnen med både grädde och chilisås. Bingo!! Det måste ju vara den!? I går var det dags att testa den efterlängtade fisken. Så här gör man den.

Johans favoritfisk
400 g torsk- eller hokifilé, halvtinad
3-5 krm salt
1 krm citronpeppar
flytande margarin
2 tsk vetemjöl
1,5 dl matlagningsgrädde
2 msk chilisås
2 tsk dill, hackad
3 msk ost, riven

Dela fisken i portionsbitar, salta och peppra. Smörj en ugnsform och pudra den med mjöl. Lägg bitarna i formen. Blanda grädde, chilisås och dill och häll det över. Strö på ost. Baka i mitten av ugnen tills osten smält och fisken precis är genomkokt, 15-20 minuter. Servera med potatis och grönsaker.

Fisken var absolut god, men jag hade för mej att den var ännu godare... fast förväntningarna var ganska höga efter en sisådär 10 år. =) Rekommenderar den iallafall. Jag använde mej av alaska pollockfileér som jag skar i mindre bitar. Ser ungefär ut som sill nu ser jag på bilden. Haha!

//Hanna

8 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Här hittade jag mycket gott.
Vilken fin blogg du har..
Du bor ju bara ett stenkast från mig, ha ha ca 30 mil men so what..
jag lägger till dig i min lista..
Hit kommer jag att återkomma.
Vi hörs

Leila bakar... sa...

Skam den som ger sig eller? hihi, ja saker är sällan så goda som man minnse dem. =)

Hanna sa...

Växelhäxan: Tack, vad kul!!

Leila: Näe, det brukar ju bli så. =)

Carro sa...

Det lät gott iaf :) Synd bara att du inte fick uppleva den riktiga barndomsminns smaken;p

Ha en trevlig kväll !

Anonym sa...

Ja, det låter jättegott faktiskt. Ska prova att laga detta då vi gillar fisk mycket här. :)

Hanna sa...

Carro: Näe, fast det var inte helt oväntat! =)

Ungamorsan: Gör det! Den var absolut god även om jag mindes den snäppet godare. =)

Pernilla sa...

tror du att även en fiskhatare kanske skulle kunna gilla den? min kära sambo avskyr nämligen fisk av alla slag och jag saaaknaaar lax & annat gott så himla mkt men han verkligen vägrar tycka om det :(

linaliten sa...

Testade det här till middagen igår och det var riktigt gott! Nästa gång åker det nog med lite räkor också! :)