söndag 7 december 2008

Teriyakilax.

Marmeladen är kokad, gurkan är inlagd och jag har hunnit med att slå in de julklappar jag har handlat, men sedan vart det dags för en middagspaus. Dagens middag vart teriyakilax, med grönsaker och ris.

Teriyakilax
4 laxfiléer
1 dl teriyakisås
1 röd paprika
1 orange paprika
haricot verts
1 msk citronsaft
sesamfrön
salt, peppar

Koka ris. Skär laxen i mindre bitar, lägg i en plastpåse och häll över teriyakisås. Knyt i hop påsen och låt den stå en liten stund medan du strimlar paprikorna. Ta upp laxen och stek ett par minuter på varje sida. Ta upp laxen och lägg på ett fat under folié så den håller sej varm. Fräs paprika och haricot verts, häll över citronsaft, salta och peppra. Lägg upp grönsakerna på tallriken, lägg på laxen och strö över sesamfrön. Servera med fullkornsris.

Ayla hade en utmaning på sin blogg den här veckan, utmaningen var att berätta om sin favoriträtt på julbordet! SUPERSVÅR fråga.... men jag måste nog svara köttbullar. Riktigt goda hemgjorda köttbullar är det måste på julbordet för min del!! För ett par år sedan gjorde jag morotslåda som vi hade på julbordet. Passade jättebra till köttbullarna och prinskorvarna, så den ligger nog också ganska långt upp på listan!

Nu är det dags för pepparkaksbakning. Joel är färdig med sin ritning nu! =)
//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

lycka till med pepparkaksbaket :) din mat både såg och lät jättegod, kombinationen lax och sesamfrön är underbar, så även i sushi ;)

M. sa...

mums vad gott :)
hoppas att du får en fortsatt bra dag och en bra vecka :) några planer?:)

Hanna sa...

Carolina: ja, visst är det!

Molly: Mmm, det smakade bra! =) har tänkt att hinna med både promenad med en vän, träning och en fika på stan efter jobbet den här veckan!

Sanna sa...

Kan hålla med om att köttbullarna har en given plats på julbordet! Jag har alltid älskat min pappas köttbullar, tror jag ska be om hans recept i år.

Morotslåda till lät gott, har du ngt bra recept?

Pepparkaksbak ska jag o dottern ägna oss åt imorgon :) det ska bli fina hjärtan till fönstren...