söndag 31 augusti 2008

Bobotie

Jag såg ett matprogram för ett tag sedan där dom gjorde den här sydafriskanska rätten som jag tyckte att den verkade jättegod. Dessvärre hade jag glömt namnet på den strax efter att programmet slutat, därför vart jag riktigt glad när jag bläddrade igenom senaste nummret av Allt om mat och hittade receptet där!

Bobotie
500 g lamm- eller nötfärs
1 gul lök
1 msk smör
2 tsk salt
2 tsk curry
1 tsk riven ingefära
1 krm nymalen svartpeppar
1 dl sultanrussin
2 msk mango chutney
1½ dl mjölk
1 dl grädde
3 ägg
1 krm salt
1 tsk gurkmeja
2 msk riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva löken. Fräs lök och färs i smör i en stekpanna. Tillsätt russin och kryddor. Ta stekpannan från värmen och tillsätt mangochutney. Lägg färsen i en ugnssäker form. Vispa ihop mjölk, grädde, ägg, salt och gurkmeja till en äggstanning. Häll den över köttfärsen, strö över osten och tillaga i ugnen 25-30 min.

Babotien var som väntat riktigt god, serverade den med ockrarelish (med sockerärtor) grönsallad och mango chutney. Det stod i receptet att det skulle serveras med ris också, men det hoppade vi över kändes som att det räckte med både sallad och relish.

//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lagat Bobotie en gång för typ 300 år sen (eller ja... kanske ett år sen) och jag tyckte det var jättejättegott så nu är jag ju dagens fråga varför jag inte har gjort det igen?? Jag kommer ihåg att jag också tyckte att ris blev lite väl mkt att servera till, så jag hade nog ngt bröd istället tror jag! Hur som helst så var det himla gott och det ser din också ut att ha blivit :)

Anonym sa...

spännande med alla kryddor! afrikansk mat brukar ju verkligen överraska med alla möjliga kombinationer av kryddor man inte ens trodde skulle bli gott! bobtien ser ut lite som en lasange tycker jag :P roligt att prova på något nytt!

Lisa sa...

åh, vad himla spännande det är med såna här rätter. afrikansk mat kommer jag liksom aldrig i kontakt med, fast jag vill prova prova prova! det här lät lagom lätt att börja med.

Hanna sa...

Anna: Ja visst var det gott!!! Jag kommer definitivt att göra om den!

Carolina: Ja visst har dom härliga kryddblandningar, har suttit och kikat runt efter fler enkla afrikanska recept!

Lisa: Den var enkel att göra och smakade väldigt gott!