tisdag 27 november 2007

Stifado


Förra veckan vart det inget bloggande alls...Det var fullt upp både på dagarna och på kvällarna. I lördags hade min mormor och morfar varit gifta i 50 år, så släkten var dit bjuden och det bjöds på kallskuret och potatisgratäng, otroligt gott. Till efterätt hade mamma och hennes syskon köpte en bröllopstårta då de tydligen inte hade någon sådan på deras bröllopsdag, utan en sockerkaka!

I söndags gjorde jag en grekisk gryta, kallad Stifado. Ska stå och puttra ganska länge, men annars är det inte så mycket jobb med den. Så här gjorde jag:

Stifado
1 kg grytbitar
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 buljontärningar
Rött vin, nästan 1 dl
Oregano
2 lagerblad
1 kanelstång
Syltlök

Hetta upp olivolja i en gryta, lägg i grytbitarna. Hacka vitlöken smått och den gula löken i lite större bitar, fräs tillsammans med köttet en stund. Häll i tomaterna och vinet, kasta i buljontärningarna, lagerbladen och kanelstången, krydda med oregano låt stå och puttra på spisen i 1½-2 timmar. Häll i syltlöken så att den hinner bli varm, servera med kokt potatis, haricot verts, taztziki och ett gott bröd! Det vart jätte gott!! Tills efterrätt käkade vi Vaniljglass med hjortonchutney, inte grekiskt men minst lika gott!!

Till helgen ska jag laga Moussaka, det ska bli spännande, jag har aldrig gjort det förrut och inte heller ätit det, eftersom jag inte har tyckt om aubergine tidigare.

//Hanna

3 kommentarer:

lina sa...

Stifado får mig att längta tillbaka till Grekland! Har varit där ett antal somrar, och då är det just stifado & moussaka tillsammans med grekisk sallad som står högst på topplistan!

Anonym sa...

Jag tänkte precis fråga om du inte lagar/äter mat längre eftersom du inte bloggat =) Spännande med moussaka, här blev det vegetarisk lasagne idag, väldigt gott! Ha en fin helg Hanna och hälsa Joel!

Hanna sa...

Jaa... jag har blivit dålig på att blogga. Får ta å rycka mej i kragen.. Vegetarisk lasange lät gott!!

Grekiskmat är ju jättegott, själv har jag mest käkat giros och greksallad när jag har varit där... Det var spännande att testa moussaka, tror dock att den smakar godare i Grekland.