torsdag 11 oktober 2007

Fyllda paprikor

I går lagade Joel mat, han hade gjort kyckling och ris... En massa ris, jag vet inte alls hur han tänkte men det var sjukt mycket ris. Så idag har jag funderat hela dagen på vad man kan göra med ris. Först snöade jag in helt på kyckling och korvstroganoff. Kunde inte komma på något annat som man hade ris till. Sedan slog det mej faktiskt att man kan göra fyllda paprikor. Kikade runt lite på internet och hittade en recpet från ICA Kuriren. Har käkat fyllda paprikor ett par gånger tidigare och har inte varit så där jätte imponerad faktiskt, har känts som en massa köttfärs i en paprika. En gång gjorde jag en indisk variant och fyllde paprikan med en potatisröra... eller mer mos aktigt. Det var jättegott men även det lite enformigt. Men den här paprikan var riktigt god, den kommer jag garanterat att göra igen. Det ser lite tomt ut på tallriken, men mätt blir man!


Köttfärsfyllda paprikor.
4-6 paprikor
500g köttfärs
1 gul lök
1 stor morot
Svarta oliver
Kokat fullkornsris
Chilisås
Tacokrydda
Salt & Peppar


Hacka löken och riv moroten och stek tills de blir glansig, blanda ner köttfärsen och stek alltsammans. Skiva oliverna blanda ner i färsen, krydda, salta och peppra. Smaka av. Rör ner riset. Skölj paprikorna och ta av locket, fylld med röran strö över ost och ställ i form som du smort med olivolja. Gratinera i ugnen 15-20 min. 225 grader.

Egentligen är jag inte så himla förtjust i oliver, men det passade verkligen i den här rätten. Nästa gång ska jag ha i mera oliver. Vet inte hur mycket ris jag använde, 3-4 dl kanske. Inte heller chilisåsen, man får smaka sej fram. Jag köpte 4 paprikor, men det skulle gott och väl ha räckt till 2 till.

Efter 2st 4portioners middagar så står det fortfarande ris på spisen. Men nu tar jag och kastar den!

//Hanna

Ett annat gott recept på fyllda paprikor hittar du här.

1 kommentar:

Lesly sa...

åh det ser riktigt gott ut, jag tänkte också försöka mig på o göra fyllda paprikor är på vift ute efter recept :) Thanx